На порталі Дія.Бізнес стартував онлайн-курс для українських малих та середніх підприємств, які ведуть зовнішньоекономічну діяльність або є експортерами-початківцями й шукають нові ринки. Export Academy — це 7 практичних модулів з понад 70 відеолекціями, створеними експертами з міжнародної торгівлі, маркетологами та юристами. Програма має на меті допомогти підприємцям системно підготуватися до експорту — від перших кроків до масштабування на ринках Європи, Азії чи США.
Чим корисний курс?
У грудні 2024 року завершився вже третій потік програми, який продемонстрував високу результативність серед українських підприємців:
-
учасники, які раніше не займалися експортом, запустили пробні поставки в ЄС;
-
компанії з досвідом збільшили обсяги продажів на 30-50% завдяки виходу на нові ринки;
-
бізнеси оптимізували витрати на перевезення та зменшили ризики затримок на митниці.
Export Academy — це не просто лекції, а практичний інструмент для тих, хто мріє про глобальні продажі. Учасники отримують готові алгоритми: як аналізувати ринки, будувати стратегію, вести перемовини та уникнути помилок у логістиці чи документах. Наприклад, один з модулів розкриває, як за 5 кроків знайти ідеального партнера за кордоном, а інший — як розрахувати собівартість з урахуванням митних зборів.
Експерти курсу допоможуть розібратися:
-
як обрати країну, де продукт буде на вершині попиту;
-
чому «просто відправити товар» — недостатньо, і як працювати з локалізацією;
-
які фінансові інструменти допоможуть зменшити валютні ризики.
Для кого?
-
виробників, які хочуть продавати за кордон, але не знають, з чого почати;
-
експортерів, що шукають нові ринки або хочуть автоматизувати процеси.
Як взяти участь?
Щоб пройти онлайн-курс, необхідно зареєструватися або увійти в особистий кабінет на порталі Дія.Бізнес та перейти на сторінку програми.
До 2030 року щорічні обсяги українського експорту можуть зрости до $77 млрд, а його частка у ВВП – до 33%. Такі цільові орієнтири міститиме нова Національна експортна стратегія, проєкт якої нині розробляє Міністерство економіки у співпраці з бізнесом, галузевими та громадськими об'єднаннями, експертним середовищем та міжнародними партнерами. Про це повідомив заступник Міністра економіки України — Торговий представник України на Міжнародному торговельному форумі, що відбувся в Києві 5 березня 2025 року.
Під час Форуму, організованого Міністерством економіки України та Громадською спілкою «Фонд підтримки реформ в Україні» за підтримки уряду Німеччини учасникам представили пріоритети, ключові стратегічні та операційні цілі Стратегії. На заході експортери, виробники, експерти, народні депутати України та представники Уряду мали змогу обговорити поточні й потенційні можливості та виклики для українського експорту, а також практичні рішення, що максимально допоможуть розкрити експортний потенціал країни.
«Надзвичайно важливо, щоб документ, який визначатиме основні напрямки нашого руху у сфері розвитку торгівлі був опрацьований спільно зі стейкхолдерами. Форум – це чудовий майданчик для того, щоб почути відгуки, ідеї та пропозиції всіх зацікавлених сторін щодо майбутньої експортної стратегії України», — зазначив Тарас Качка.
За його словами, експорт відіграє важливу роль в економіці країни. У 2024 році він забезпечив близько $51 млрд валютних надходжень в економіку. Водночас частка експорту у ВВП за останні 10 років зменшилась із 49% у 2014 році до 25% у 2023-му. Також значною проблемою залишається висока частка в експорті сировини. Так, частка сировини та низькотехнологічної продукції в експорті зросла з 52% у 2021 році до 66,3% у 2024 році.
«Тому пріоритетом Стратегії ми бачимо не просто збільшення його обсягів в грошовому еквіваленті чи за вагою. Ми хочемо зробити акцент на збільшенні виробництва та експорту товарів з вищою доданою вартістю. В цьому сенсі Національна експортна стратегія, як державна політика тісно пов’язана з політикою підтримки та розвитку промисловості, національного виробника. Наріжним елементом експортної стратегії є виробництво національного товару», — сказав Тарас Качка.
Філософією нової стратегії буде спільна робота бізнесу, держави та громадських інституцій над створенням умов, які сприятимуть розвитку експорту. При цьому держава виконуватиме сервісні функції, забезпечуючи виробникам та бізнесу підтримку всередині країни та за кордоном, допомагаючи долати перешкоди, надаючи інструменти для розвитку та експансії на цільові ринки.
Під час Форуму учасники обговорили поточні та стратегічні виклики, що виникли через широкомасштабну агресію росії та шляхи їх подолання. Зокрема, проблеми логістики, браку трудових ресурсів, ризиків для інвестицій чи довготривалих торговельних угод.
Значну частину часу було присвячено обговоренню можливостей та викликів для українських виробників та експортерів, пов’язаних з європейською інтеграцією та вступом України в ЄС. Пропозиції та практичні кейси, озвучені учасниками будуть враховані у подальшій роботі над проєктом Національної експортної стратегії.
Довідково:
Розробка Національної експортної стратегії здійснюється за участі проєкту TIPSTER. (Проєкт TIPSTER реалізується НУО «Фонд підтримки реформ в Україні» за фінансової підтримки уряду Німеччини в рамках проєкту міжнародного співробітництва ReACTUA, виконавцем якого є німецька федеральна компанія Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH).
Місією Національної експортної стратегії до 2030 року є підвищення стійкості української економіки, покращення її технологічності та перехід до експортоорієнтованого зростання шляхом нарощування виробництва та експорту товарів і послуг з вищою доданою вартістю. Стратегія матиме три основні стратегічні цілі:
- Нарощення обсягів експорту та покращення його структури;
- Посилення державних спроможностей, інституцій та інструментів для вирішення поставлених завдань розвитку експорту, зокрема експансії на цільові ринки;
- Створення сприятливих умов для ведення експортної діяльності.
Також до кожної зі стратегічних цілей визначено операційні, як, наприклад, покращення структури експорту, розширення доступу до експортних ринків, подолання нетарифних бар’єрів, приєднання до союзів і альянсів важливих для розвитку експорту та ін.
Робота над документом триває.
Radar Tech за фінансування Європейської комісії відкриває новий набір на програму Erasmus for Young Entrepreneurs — міжнародну програму обміну підприємницьким досвідом. Українські підприємці можуть поїхати в одну з країн ЄС та країн-учасниць SMP, зануритись в нову бізнес-культуру і попрацювати під наставництвом досвідченого локального підприємця.
Для кого?
Участь у програмі можуть взяти:
-
підприємці з досвідом ведення бізнесу до 3-х років.
-
громадяни, які не мають досвіду та бізнесу, а тільки планують його відкрити.
-
громадяни, які володіють англійською мовою на достатньому рівні для комунікації з хост-підприємцем.
Про програму
У межах ініціативи учасники матимуть можливість:
-
обміну тривалістю 2-3 місяці;
-
персонального менторингу від успішних європейських підприємців;
-
розвитку компетенцій для успішного запуску або масштабування власного бізнесу;
-
стипендіального забезпечення на весь період перебування за кордоном;
-
практичного досвіду роботи в європейській бізнес-культурі.
Участь у програмі безоплатна.
Як взяти участь?
Для участі в програмі потрібно відповісти на питання аплікаційної форми. Дедлайн подання заявок — 30 квітня 2025 року.
Ознайомитися з деталями програми можна за посиланням.
З додаткових питань можна звертатися за електронною адресою eye@radartech.com.ua
Для реєстрації перейдіть за посиланням.
Розпочато реєстрацію на програму «Економічне навчання для бізнесу, що постраждав від війни в Україні». Підприємці, топменеджери та ключові фахівці малого й середнього бізнесу різних секторів (енергетика, агропродовольство, переробна промисловість, ІТ, зелений перехід та охорона довкілля тощо) зможуть пройти навчання на освітній онлайн-платформі Ukraine Global Faculty.
«Підприємці, які постраждали від війни отримають можливість пройти 36 онлайн-лекцій щодо стратегування, того як інтегрувати штучний інтелект у свою діяльність, як проводити фандрейзингові кампанії, будувати антикризові та PR стратегії та отримають чимало інших цінних знань. Ми щиро вдячні партнерам за подібні ініціативи. Навчання також дозволить українським підприємцям перейняти іноземний досвід і глибше зрозуміти принципи роботи ринку ЄС», — зазначила Перша віцепрем’єр-міністерка України — Міністерка економіки Юлія Свириденко.
«Українські підприємці демонструють унікальну гнучкість та адаптивність. Ми вдячні нашим партнерам за підтримку нашого малого і середнього бізнесу, спрямовану на посилення його стійкості, відновлення та розвиток. А також на адаптацію МСБ до умов євроінтеграції. Завдяки програмі підприємці з різних секторів та регіонів зможуть обмінятися досвідом, отримати нові знання та знайти нові інструменти для розширення свого бізнесу», — зазначила заступниця Міністра економіки України Тетяна Бережна.
Що пропонує курс:
· 36 онлайн-лекцій та семінарів з економіки, стратегування, штучного інтелекту, фандрейзингу, антикризового менеджменту, PR та інших напрямків (детальніше)
· Термін навчання: березень – серпень 2025 року.
· Формат: онлайн на платформі UGF.
· Сертифікат для всіх учасників, які успішно завершать навчання.
До участі в програмі можуть долучитися українські підприємці, керівники компаній, підрозділів чи проєктів, а також ключові фахівці сектору малого та середнього бізнесу, які прагнуть отримати нові знання, навички, технології та підходи для підвищення ефективності діючого бізнесу або започаткування нових видів діяльності. А також ті, хто мають бізнес-ідею та готові її реалізувати.
Під час навчання учасники отримають знання, які допоможуть посилити антикризову стійкість та розширити можливості бізнесу, започаткувати нові напрями діяльності та відкрити нові ринки, запровадити нові технології та управлінські практики, а також збільшити ефективність бізнесу та адаптуватися до інтеграції України в ринки ЄС.
Подати заявку та заповнити анкету можна за посиланням. Дедлайн подачі заявок 21 березня 2025 року, навчання стартує 25 березня.
Проєкт реалізується Академією КМЕФ (ГО «КМЕФ») на платформі Ukraine Global Faculty під егідою Міністерства економіки України за підтримки Міністерства закордонних справ Королівства Нідерландів у рамках Програми розвитку приватного сектору Нідерландської агенції підприємництва (RVO.nl).
Україна вдруге успішно провела Огляд торговельної політики у Світовій організації торгівлі. Засідання відбулося 26 та 28 лютого в штаб-квартирі СОТ у Женеві. Делегацію очолив заступник Міністра економіки – Торговий представник України Тарас Качка.
Підготовка до Огляду тривала понад рік. Україна співпрацювала з державними органами, структурними підрозділами Мінекономіки та Секретаріатом СОТ. У грудні члени СОТ отримали звіти Секретаріату та Уряду України для аналізу.
«Ми отримали понад 400 письмових запитань від 20 членів СОТ, переважно щодо торговельного та інвестиційного режимів. Це підтверджує значний інтерес до поглиблення економічної співпраці з Україною, попри війну. Особливо цінними для нас є відгуки про стійкість економіки, критичну роль експорту агропродукції у світовій продовольчій безпеці та розвиток галузей із високою доданою вартістю. Члени СОТ також високо оцінили прогрес у захисті інтелектуальної власності та виконання зобов’язань щодо прозорості», — розповів Тарас Качка.
Він підкреслив, що успішний Огляд торговельної політики сприятиме зміцненню торговельних відносин України з партнерами.
«Надані відповіді на запитання, а також додаткові роз’яснення, які надішлемо найближчим часом, забезпечать членів СОТ необхідною інформацією про можливості та переваги співпраці з Україною», — додав Тарас Качка.
Заступник Міністра економіки — Торговий представник України також окремо відзначив вагоме досягнення економічної дипломатії на засіданні СОТ — в протокол вперше була включена спільна заява 45 членів СОТ із засудженням руйнівного впливу російської агресії на світову торговельну систему. Заява була розповсюджена як офіційний документ СОТ.
Довідково:
Проведення оглядів торговельної політики членів СОТ — один із найважливіших видів діяльності цієї міжнародної організації. Метою оглядів є забезпечення прозорості та передбачуваності торговельних режимів членів СОТ, сприяння більш повному дотриманню правил та принципів СОТ всіма членами.
Регулярність проведення оглядів торговельної політики залежить від частки члена СОТ у загальному обсязі світової торгівлі:
- чотири найбільші світові трейдери (ЄС, США, Японія і Китай) мають проходити таку процедуру, як правило, раз на три роки;
- наступні 16 членів СОТ (такі країни як Австралія, Бразилія, Канада, Швейцарія, Індія, Туреччина, Сінгапур, Корея, Малайзія, Таїланд, ОАЕ тощо) – кожні п`ять років;
- решта членів СОТ, зокрема й Україна, – кожні сім років, з можливістю подовження тривалості періоду між оглядами для найменш розвинених країн, а також у разі необхідності.
Україна стала повноправним членом Світової організації торгівлі у 2008 році. Перший Огляд торговельної політики України відбувся у квітні 2016 року. Наступний мав відбутися в листопаді 2023 року, однак через повномасштабну агресію росії терміни були перенесені на 2025 рік.