Державно-приватне партнерство (далі – ДПП) - це рівноправне і взаємовигідне співробітництво між державою, територіальними громадами (в особі відповідних органів державної влади чи місцевого самоврядування) та приватними інвесторами у межах реалізації проектів, спрямованих на вирішення важливих для території соціально-економічних проблем і дозволяє залучити в державний сектор економікидодаткові інвестиційні ресурси.
ДПП є ефективним та перспективним інструментом економічного і соціального розвитку на регіональному та місцевому рівні, засобом залучення коштів у проекти, де державні та місцеві органи влади намагаються зберегти контроль та налагодити співпрацю з інвесторами.
Під час такого співробітництва між державою і суб’єктами господарювання досягаються кращі техніко-економічні показники та результати господарювання, ефективніше використовуються державні ресурси і комунальне майно.
Організаційно-правові засади взаємодії державних партнерів з приватними партнерами та основні принципи державно-приватного партнерства визначаються Законом України "Про державно-приватне партнерство".
Основні ознаки механізму ДПП, що обумовлюють його ефективність при залученні приватного бізнесу
- Надання прав управління (користування, експлуатації) об'єктом партнерства або придбання, створення (будівництво, реконструкція, модернізація) об'єкта державно-приватного партнерства з подальшим управлінням (користуванням, експлуатацією), за умови прийняття та виконання приватним партнером інвестиційних зобов'язань відповідно до договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства.
- Фіксація у договірних відносинах "державного інтересу".
- Довгостроковість відносин (від 5 до 50 років).
- Передача приватному партнеру частини ризиків у процесі здійснення державно-приватного партнерства.
- Внесення приватним партнером інвестицій в об’єкти партнерства із джерел, не заборонених законодавством.
Переваги механізму ДПП:
- підвищення ефективності управління об’єктами державної та комунальної власності;
- покращення якості публічних послуг для населення та бізнесу;
- створення умов для використання новітніх технологій та запровадження інновацій;
- зниження навантаження на державний бюджет та оптимізація бюджетних видатків на надання публічних послуг та утримання бюджетних установ.
Об'єктами державно-приватного партнерства є об'єкти, що перебувають у державній або комунальній власності.
У рамках здійснення державно-приватного партнерства можуть укладатися договори про концесію, спільну діяльність, інші договори.
Уся нормативно-правова база щодо державно-приватного партнерства
Дорожня карта підготовки до реалізації проектів державно-приватного партнерства
1. Визначення об’єкта ДПП – здійснюється ЦОВВ або МОВВ або органом місцевого самоврядування або потенційним приватним партнером. Об'єктами державно-приватного партнерства можуть бути: існуючі, зокрема відтворювані (шляхом реконструкції, модернізації, технічного переоснащення) об'єкти, що перебувають у державній або комунальній власності чи належать Автономній Республіці Крим, у тому числі ділянки надр; створювані або придбані об'єкти в результаті виконання договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства.
2. Підготовка пропозицій про здійснення ДПП - готуються ЦОВВ або МОВВ, органами місцевого самоврядування або приватними партнерами, і подаються до органу, уповноваженого проводити аналіз ефективності здійснення державно-приватного партнерства. Пропозиція складається з концептуальної записки та ТЕО, подається українською мовою у 2 примірниках у паперовій та електронній формі разом зі складеним у довільній формі супровідним листом.
В концептуальній записці зазначаються:
- мета проекту та її обґрунтування:
- проблеми, які передбачається розв’язати у результаті реалізації проекту;
- результати аналізу попиту на товари (роботи і послуги), виробництво (виконання і надання) яких повинне бути забезпечене в результаті реалізації проекту;
- результати попереднього аналізу можливих альтернативних варіантів розв’язання зазначених проблем;
- відповідність мети проекту пріоритетам державної політики;
- прогнозні обсяги витрат (розрахункова вартість проекту, включаючи витрати на його розроблення та реалізацію, обґрунтування вибору можливих джерел фінансування);
- інформація про наявність земельної ділянки, прав, пов’язаних з нею, та план заходів щодо оформлення прав на таку ділянку (у разі потреби);
- інформація про оціночну вартість експлуатації (утримання) об’єкта державної або комунальної власності та джерела фінансування його експлуатації (утримання);
- результати попереднього аналізу ефективності реалізації проекту: очікуваний вплив (екологічні, соціальні, економічні вигоди і наслідки його реалізації);
- вигодоотримувачі;
- результати попередньої оцінки ризиків реалізації проекту;
- строк та етапи реалізації проекту, результати попередньої оцінки можливостей його реалізації, організації та управління виконанням робіт;
- обґрунтування заходів щодо розроблення проекту державно-приватного партнерства (дослідження, проектування).
ТЕО містить:
- економічних та фінансових показників реалізації державно-приватного партнерства;
- соціальних результатів реалізації державно-приватного партнерства, включаючи підвищення якості послуг та рівня забезпечення попиту на товари (роботи і послуги);
- екологічних результатів реалізації державно-приватного партнерства з урахуванням можливого негативного впливу на стан навколишнього природного середовища;
5 Соціально-економічні та екологічні перспективи реалізації державно-приватного партнерства після закінчення строку дії договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства.
3. Аналіз ефективності здійснення ДПП проводиться
- для об’єктівдержавної власності - Мінекономрозвитку (70 календарних днів)
- для об’єктівкомунальної власності - виконавчим органом місцевого самоврядування (30 календарних днів)
Методика проведення аналізу ефективності здійснення ДПП затверджена Наказом Мінекономрозвитку від 27.02.2012 №255. За результатами проведення аналізу ефективності готується обґрунтований висновок і оприлюднюється на офіційному веб-сайті Мінекономрозвитку або органу місцевого самоврядування.
4. Прийняття рішення про доцільність чи недоцільність здійснення ДПП
- щодо об'єктів державної власності - ЦОВВ, що здійснює відповідно до закону функції з управління відповідними об'єктами державної власності, а якщо такого органу не визначено – КМУ
- комунальної власності - органом місцевого самоврядування згідно з повноваженнями відповідно до ЗУ «Про місцеве самоврядування»
Рішення про здійснення ДПП приймається протягом трьох календарних місяців з дня подання пропозицій про здійснення ДПП (сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами - на найближчій сесії).
Орган, що прийняв рішення про здійснення державно-приватного партнерства чи про недоцільність здійснення такого партнерства, зобов'язаний протягом 15 календарних днів з дня прийняття відповідного рішення повідомити особу, яка подала пропозиції про здійснення державно-приватного партнерства.
5. Визначення приватного партнера на конкурсних засадах
Порядок проведення конкурсу затверджений Постановою КМУ від 11.04.2011 №384. Конкурс проводиться:
- щодо об'єктів державної власності - ЦОВВ, що здійснює відповідно до закону функції з управління відповідними об'єктами державної власності, а якщо такого органу не визначено – КМУ
- комунальної власності - органом місцевого самоврядування згідно з повноваженнями відповідно до ЗУ «Про місцеве самоврядування»
У рішенні про проведення конкурсу зазначаються:
- найменування державного партнера;
- найменування об'єкта державно-приватного партнерства;
- строк здійснення такого партнерства;
- форма реалізації державно-приватного партнерства та його основні етапи;
- обсяг та форма державної підтримки здійснення державно-приватного партнерства, якщо надання такої підтримки передбачається;
- порядок та умови отримання приватним партнером права на користування земельною ділянкою;
- зміст істотних умов договору, в тому числі визначених за результатами проведення аналізу ефективності здійснення державно-приватного партнерства;
- кількість етапів проведення конкурсу;
- граничний строк подання заявок на участь у конкурсі, який не може бути меншим ніж 30 календарних днів з дати публікації оголошення про проведення конкурсу;
- строк подання конкурсних пропозицій;
- строк розкриття конвертів з конкурсними пропозиціями, який не може бути меншим ніж п'ять календарних днів з дати закінчення подання конкурсних пропозицій;
- граничний строк проведення конкурсу, який не може бути меншим ніж 45 календарних днів з дати закінчення подання заявок на участь у конкурсі;
- основні кваліфікаційні вимоги до учасників конкурсу;
- основні критерії проведення оцінки конкурсної пропозиції для визначення переможця конкурсу та зважений коефіцієнт для кожного такого критерію;
- адреса прийому заявок для участі в конкурсі та конкурсних пропозицій.
Етапи проведення конкурсу:
1) подання заявок на участь у конкурсі;
2) попередній відбір претендентів з урахуванням кваліфікаційних та інших вимог, визначених конкурсною документацією;
3) подання конкурсних пропозицій;
4) розкриття конвертів з конкурсними пропозиціями учасників конкурсу;
5) проведення оцінки конкурсних пропозицій;
6) визначення переможця конкурсу.
За обґрунтованим рішенням органу управління конкурс може проводитися без попереднього відбору щодо відповідності кваліфікаційним вимогам.