У рамках нового проекту «Інформування щодо Угоди про асоціацію: що це означає для мене?», ініціативи Представництва Європейського Союзу в Україні, презентовано веб-платформу europa-torgivlia.org.ua. Її метою є інформаційна допомога українському малому та середньому бізнесу для підготовки до бізнес-середовища, що буде впроваджено завдяки імплементації Угоди про асоціацію.
Разом із підписанням Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом для українських підприємців відкриються нові можливості і водночас постануть нові виклики. Скористатися перевагами і здолати перепони зможуть лише ті, хто матиме чітке бачення розвитку свого бізнесу в нових умовах. Однак, враховуючи кількість інформації зробити це самотужки буває вкрай важко.
На сайті europa-torgivlia.org.ua українські підприємці зможуть знайти інформацію про можливості для малого та середнього бізнесу після підписання Угоди про асоціацію між ЄС і Україною.
Бізнес по-європейськи: путівник для малого і середнього бізнесу містить текст угоди з ЄС, інформація про зону вільної торгівлі між Україною і ЄС. Як очікується, економічна частина і договір про зону вільної торгівлі будуть укладені між Україною та ЄС 27 червня. Політичну частину Угоди про асоціацію з ЄС Київ підписав 21 березня ц.р.
Завдання проекту — роз’яснити українським підприємцям основні положення Угоди про асоціацію, проінформувати про те, які зміни очікують на них, а також який вплив матиме імплементація Угоди на бізнес в цілому.
В межах проекту передбачається:
- розробка серії інформаційних матеріалів щодо впливу Угоди про асоціацію на український малий та середній бізнес, зокрема: «Що Угода про асоціацію дає українському бізнесу?«, «Експортні можливості для малого та середнього бізнесу«, «Перші кроки підприємців після підписання Угоди«та ін.;
- проведення інформаційних семінарів-дискусій для підприємців у регіонах України;
- експертна інформаційна підтримка підприємців за допомогою даної веб-платформи, а також відповіді на питання в блоці "запитання-відповіді".
Представництво Європейського Союзу в Україні представляє оновлену та доповнену версію спростування найбільш поширених міфів про ЄС та Україну. У документі додано до існуючої інформації про Поглиблену та всеохоплюючу зону вільної торгівлі також розділи про Східне партнерство і саму ситуацію в Україні.
Мета – подолати неправдиві факти про події в Україні та співпрацю з ЄС, які з'являються у ЗМІ. Українське суспільство має мати об’єктивну та актуальну інформацію. Саме тому, ми пропонуємо Вашій увазі матеріал, у якому зібране детальне та обґрунтоване спростування таких неправдивих припущень.
Міфи про Україну, Східне партнерство ЄС та Угоду про асоціацію
24 червня о 12.00 у Представництві Європейського Союзу в Україні відбудеться прес-конференція та інформаційний семінар-дискусія для представників малого та середнього бізнесу, і бізнес-асоціацій.
Напередодні підписання економічної частини Угоди про асоціацію (ГВЗВТ) учасники заходу обговорять перспективи розвитку малого та середнього бізнесу та алгоритм дій для українських підприємців у нових умовах. Під час прес-конференції буде презентовано проект для малого та середнього бізнесу «Інформування щодо Угоди про асоціацію між Європейським Союзом та Україною: Що це означає для мене?», який фінансується ЄС.
Місце проведення: Представництво ЄС в Україні (вул. Володимирська 101, конференц-зала, 1 поверх)
У прес-конференції візьмуть участь:
- Ендрю Расбаш, керівник Управління програм допомоги в Україні та Координатор з питань співпраці Представництва ЄС в Україні;
- Павло Шеремета, Міністр економічного розвитку і торгівлі України;
- Ігор Бураковський, експерт проекту ЄС «Інформування щодо Угоди про асоціацію між Європейським Союзом та Україною: Що це означає для мене?», Голова Правління Інституту економічних досліджень та політичних консультацій.
Робоча мова заходу – українська та англійська (буде надано синхронний переклад)
З питань акредитації медіа, будь-ласка, звертайтесь до Вікторії Макеєнко, +38 (050) 908-08-34, makeenko@keycommunications.ua
Акредитація триває до понеділка 23 червня (18:00)
Пакет економічних реформ, які передбачає Угода про асоціацію з ЄС, відкриє шлях до модернізації українського сільгоспвиробництва, сприятиме створенню прозорих правил гри та підвищить інвестиційну привабливість України. Про це заявили учасники публічних дебатів, що відбулися 18 червня в Чернігові. Захід провів Сіверський інститут регіональних досліджень за підтримки Європейської програмної ініціативи Міжнародного фонду “Відродження”.
За словами експертів, у цьому пакеті є директиви щодо гармонізації українського та європейського законодавства, зокрема у сфері підвищення якості продукції. Головним тут буде переорієнтація експорту України з сировини на продукти кінцевої переробки, щоб додана вартість формувалася саме в Україні. Також фахівці нагадали про зниження мит Євросоюзу на український експорт та отримання квот на безмитне завезення певного обсягу товарів.
З іншого боку, експерти звернули увагу на суттєві труднощі й загрози, що гальмують розвиток українського АПК та можуть призвести до його подальшого занепаду після підписання Угоди. Насамперед це відсутність гармонізованої законодавчої бази, що не сприяє створенню позитивного інвестиційного клімату. Крім того, в Україні занадто забюрократизована процедура реєстрації інвестиційних проектів, а земельне законодавство розтягує оформлення земельних ділянок на роки. Нездоланною є і проблема корумпованості владних структур. Серед інших труднощів – застарілість виробничих потужностей, фактична відсутність переробних підприємств та обтяжлива процедура сертифікації української продукції в ЄС. А квоти на її безмитне завезення – надто мізерні.
Проте, незважаючи на ці виклики, учасники дебатів відзначили, що процес переходу українських сільськогосподарських підприємств на європейські стандарти вже розпочався, а пункт Угоди про перехідний період дасть час і можливості поступово адаптувати агропромисловий сектор до стандартів ЄС і модернізувати його.
Угода про асоціацію між Україною та ЄС є без перебільшення найбільш масштабним пакетом домовленостей в історії незалежної України. Економічна частина Угоди тією чи іншою мірою охоплює основні сфери та галузі економіки. Сам факт узгодження Сторонами такого різнопланового за змістом та кількістю взаємних домовленостей сукупності дій є свідченням того, що Україна та ЄС мають серйозний намір не тільки перевести співпрацю на якісно новий рівень, але й суттєво наблизити економічну систему України до економічної системи Євросоюзу на основі взаємної лібералізації, передусім руху товарів, капіталів та послуг, гармонізації підходів та принципів, на яких будуються галузеві політики та системи регулювання виробничо_комерційної діяльності.
Угода про асоціацію також передбачає розвиток інтенсивного діалогу між Україною та ЄС, який охоплюватиме широке коло питань - від обговорення перспектив розвитку тих чи інших галузей до консультацій із питань регулювання тих чи інших сфер та вирішення суперечок.
Суто в змістовному плані ця робота являє собою аналіз тексту Угоди про асоціацію, який було парафовано та оприлюднено ЄС та Україною.
Звіт підготовлений у рамках проекту «Економічний компонент Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС: професійний аналіз та публічна дискусія», що був реалізований ІЕД за фінансової підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
У квітні 2014 року з метою стимулювання економічних відносин з Україною Європейський Союз у односторонньому порядку надав Україні автономні торговельні преференції. Їх безпосереднє застосування набуло чинності 23 квітня ц.р.
Яким же є на сьогодні стан “заповнення“ квот за результатами дії автономного преференційного торговельного режиму?
Учасники переговорного процесу наголошують на тому, що обсяг тарифних квот розраховувався на основі статистичних даних за 2005 рік по експорту товарів групи 1-24 УКТЗЕД. Тоді українські експортери мали значно менші обсяги експорту м’яса птиці і теперішня діюча квота у розмірі 16 тис.т (зі збільшенням до 20 тис.т протягом 5 років) була цілком обґрунтованою. Це також стосується обсягів квот на пшеницю та кукурудзу (950 тис.т та 400 тис.т відповідно). Причому на момент початку переговорного процесу щодо укладення Угоди про асоціацію з ЄС та створення ЗВТ ринок пшениці та кукурудзи Європейського Союзу протягом трьох років взагалі був відкритим.
Окремі результати переговорного процесу щодо кількісних квот:
Слід зазначити, що торгівля з ЄС згаданими групами товарів відбувається не лише у рамках квот, але й за наявності імпортної ліцензії, яка видається Генеральним директоратом ЄС з аграрних питань на конкурсній основі.
Яка ж ситуація щодо заповнення тарифних квот по інших категоріях товарів, торгівля якими відбувається за правилом “хто перший прийшов – той і отримав право на безмитне увезення ”?
За даними Європейської комісії (відкритий доступ на сайті) деякі українські товаровиробники вже встигли скористатися преференційним правом на увезення своєї продукції до ЄС. Зокрема, станом на 04.06.2014 року на територію ЄС увезено 11 т обробленої продукції з цукру, 40 т крохмалю, 110 т оброблених томатів, 367,7 т ячмінної крупи; інших оброблених зернових злаків. Приємною несподіванкою виявився той факт, що квота на мед за перший місяць дії преференційного режиму заповнена більш як на третину. До країн ЄС експортовано вже 1 564 т меду, що становить 31% тарифної квоти (5 000 т). За результатами зовнішньої торгівлі України з країнами ЄС за січень-квітень 2014 року у порівнянні з аналогічним періодом 2013 року відбулося зростання експорту на 3,4% або на 65 млн. дол. США, у тому числі за рахунок зростання на 43,4% продукції тваринництва та на 2,4% - продукції рослинного походження. Беззаперечним лідером по відносному приросту експорту є м’ясо та субпродукти – у 88 разів, лідером за зростанням у абсолютному вимірі стали зернові - + 241 млн. дол. США.
До вашої уваги пропонується Інформаційний вісник Представництва Європейського Союзу в Україні: новини ЄС від 16 червня 2014 року. У віснику подана інформація стосовно подій тижня, анонси подій в ЄС.
Джерело: Представництво ЄС в Україні
Урядовий уповноважений з питань європейської інтеграції Валерій Пятницький в інтерв’ю журналу «Handel PU» проаналізував стан запровадження системи торговельних преференцій ЄС.
За його словами, сьогодні український бізнес може вибирати – або працювати в генеральній системі преференцій, або в автономній.
До генеральної системи преференцій український бізнес звик, адже Євросоюз застосовує її до України з 1993 року й відтоді цим користуються різні галузі, по-різному і в різних обсягах. Система ж автономних преференцій (які вже нині діють на рівні, передбаченому в перший рік Угоди про вільну торгівлю), є для українського бізнесу водночас і новим шансом, і уроком. Тут, окрім нових можливостей, є чимало проблем, які вперше постають перед державою і бізнесом.
«Звичайно, бізнес зіштовхується з новими викликами, він звертається до Мінекономрозвитку, як ці питання вирішувати. Для нас це також уроки, адже в кожному окремому випадку можуть бути елементи, з якими доводиться стикатися вперше. Але ми працюємо й надалі готові над цим працювати», – запевнив Валерій Пятницький.
Серед уже видимих позитивів він відзначив те, що Торгово-промислова палата і бізнес продемонстрували розуміння й ефективну співпрацю (за перший тиждень було видано 860 сертифікатів по всій Україні).
Щодо промислової сфери, то тут переважна кількість продукції не потребує окремих ліцензій, додаткових вимог, головне – відповідність певним технічним вимогам. А зниження (чи ліквідація) митних ставок – вагомий стимул для закордонних партнерів.
У перспективній, в контексті співпраці з ЄС, аграрній сфері є ряд невирішених на сьогодні питань. Адже тільки обмежений перелік українських виробників тваринницької продукції (продукція птахівництва, бджільництва тощо) мають дозвіл на експорт. Ті ж виробники, які нині не мають права експорту до ЄС, мають пройти відповідний аудит, щоб стати постачальниками. Розпочати тут слід із нормативного врегулювання, гармонізації з європейським законодавством.
Урядовий уповноважений розповів і про певні фінансові ризики (страхові депозити для отримання ліцензій) та часові рамки (15 днів) при укладанні угод на постачання продукції з новими партнерами. Також певне незадоволення викликають затверджені невеликі обсяги постачання продукції.
Міністерство має бачення й пропонуватиме способи подолання тих чи інших перепон та обмежень. Але для цього бізнес має продемонструвати активність і позитивну експортну динаміку.
А основною запорукою успішності процесу Валерій Пятницький вважає Угоду про асоціацію з Європейським Союзом.
«Сподіваюся, що Угода, зокрема про зону вільної торгівлі, буде підписана й набуде чинності до 1 листопада. Адже це не викликало б сумніву, що ті преференції, до яких звикатиме український бізнес, будуть послідовними й не припинятимуться», – пояснив він.
До вашої уваги пропонується Інформаційний вісник Представництва Європейського Союзу в Україні: новини ЄС від 10 червня 2014 року. У віснику подана інформація стосовно подій тижня, анонси подій в ЄС.
Джерело: Представництво ЄС в Україні
Представництво Європейської Комісії в Україні було відкрито в центрі Києва у вересні 1993 року.
Представництво в Києві є одним з понад 130 представництв Європейського Союзу в світі.
З 1 грудня 2009 року після набуття чинності Лісабонського договору, Представництво Європейської Комісії перетворилося на Представництво Європейського Союзу в Україні.
Представництво має статус дипломатичної місії та офіційно представляє Європейський Союз в Україні.
Головними завданнями в діяльності Представництва є наступні:
- Сприяти політичним та економічним зв’язкам між Україною та Європейським Союзом шляхом підтримання ефективного діалогу з урядовими установами та підвищення поінформованості про Європейський Союз, його установи та програми;
- Відстежувати впровадження Угоди про партнерство та співробітництво між Україною та ЄС;
- Інформувати громадськість щодо розвитку Європейського Союзу, роз’яснювати та відстоювати окремі аспекти політики ЄС;
- Брати участь у впровадженні програм зовнішньої допомоги Європейського Союзу.