Європейський сертифікат відповідності (EC Certificate of Conformity, знаком якого є маркування СЕ, Conformité Européenne) є документом про відповідність товару вимогам застосовуваних до нього європейських директив. Під час продажу товарів на території ЄС наявність такого маркування є обов’язковою. Знак є декларацією виробника про відповідність та певною гарантією для споживача.
Згідно з Угодою про асоціацію Україна зобов’язалась узгодити свої галузеві стандарти та регламенти з директивами ЄС. Це означає, що вироблені в Україні товари, які відповідають таким директивам, зможуть продаватись у Європі на тих же умовах, що й товари, вироблені в Євросоюзі.
Оскільки для європейських товарів маркування СЕ є обов’язковим, то й українські виробники повинні будуть пройти відповідні процедури.
Компанії, які вже виробляють/готові виробляти товари, що відповідають європейським вимогам ЄС, можуть звертатися по такий сертифікат до уповноважених (нотифікованих, Notified Body) органів Європейського Союзу, які мають право видавати EC Certificate of Conformity.
Перелік уповноважених органів ЄС, які мають право видавати вище зазначений сертифікат можна знайти, перейшовши за посиланням: http://bit.ly/NANDO_list
Для зручності перелік всіх уповноважених органів поділений за країнами, в яких вони розміщені. На сайті у вільному доступі розміщено 37 країн.
При цьому з часом, щойно Україна в повному обсязі забезпечить відповідність власного законодавства вимогам ЄС, такими органами ставатимуть й українські установи.
24 грудня 2014 р. в приміщенні Чернігівської міської ради відбулося засідання Клубу реформ. Захід організовано у рамках проекту «Синергія в дії», що фінансується Посольством Великої Британії. Участь у засіданні взяли підприємства області, представники Чернігівської міської ради, відповідних структурних підрозділів Чернігівської ОДА, ЗМІ.
Основними спікерами стали запрошені експерти з Києва: Вадим Трюхан, національний експерт з питань підготовки та імплементації Угоди про Асоціацію та зону вільної торгівлі та Павло Третяк, менеджер Програми ділових консультаційних послуг ЄБРР в Україні.
Учасники засідання обговорювали ефективні шляхи використання можливостей, що надає Угода про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, проблеми переходу на міжнародні стандарти, питання сертифікації продукції, пошуку партнерів на нових ринках збуту, участь в програмах та умови отримання грантів ЄС.
Довідково
Проект «Синергія в дії» - регіональний діалог задля просування реформ, необхідних для впровадження Угод про асоціацію і про глибоку та всеосяжну зону вільної торгівлі, інформування місцевих громад про переваги Угоди». Метою проекту є просування реформ у рамках Угоди про асоціацію, зокрема Угоди про глибоку та всеосяжну зону вільної торгівлі (ЗВТ), необхідних для її впровадження. У якості пілотних міст проекту визначено Вінницю, Полтаву, Чернівці та Чернігів.
Детальна інформація про проект – на сторінці у Фейсбук «Синергія в дії».
Підприємства продовольчої промисловості готоються до реалізації нових правил маркування, які включають вимоги щодо вказування деяких алергенних інгридієнтів та першої дати заморожування на упаковці продуктів, включаючи м'ясо.
Новий Регламент ЄС 1169/2011 про надання інформації з питань продовольчої безпеки споживачам (FIC), який вступає в силу 13 грудня 2014 року, вимагає, щоб певні продукти, в тому числі, заморожене м'ясо та заморожені м'ясні полуфабрикати, мали маркування з вказанням дня, місяця та року, коли продукт заморозили.
Ідентифіковані алергенні інгредієнти, в тому числі селера, яйця, гірчиця, соя і діоксид сірки, які використовуються в не розфасовані або сипучих продуктах, повинні бути заявлені на етикетці. Також таке маркування повинна дотримуватися на продуктах, що використовуються в інститутах громадського харчування, торгових точках, ресторанах і гастрономічних закладах, а також у школах, лікарнях і в'язницях.
Галузева організація GS1 UK повідомила, що, хоча кількість підприємств, що роблять відповідне маркування, зросла з квітня цього року, багато виробників все ще не маркують продукцію як слід.
Крім того, з 1 квітня 2015 року, набуває чинності вимога маркування регіону походження для необробленого свіжого, охолодженого або замороженого м'яса свиней, овець, кіз та птиці.
Сертифікати з перевезення товарів з України за формою “EUR.1” на товари українського походження, що експортуються до держав Європейської асоціації вільної торгівлі (ЄАВТ) до складу якої входять Швейцарія, Норвегія, Ісландія, Ліхтенштейн на умовах Угоди про вільну торгівлю між Україною та цими державами, ратифікованої Законом України від 7 грудня 2011 року № 4091-VI (набула чинності у 2012 році) видаються митницею Державної фіскальної служби України.
Сертифікати з перевезення товарів з України за формою “EUR.1” видаються на товари, що експортуються до держав ЄАВТ та які задовольняють вимогам Правилам походження, затверджені Угодою про вільну торгівлю між Україною та державами ЄАВТ.
За умови подання митним адміністраціям держав ЄАВТ сертифікатів з перевезення товарів з України за формою “EUR.1”, до товарів українського походження застосовуються пільги зі сплати мита.
Сертифікат з перевезення товарів з України за формою “EUR.1” може бути виданий під час або після здійснення експорту товару. Термін дії сертифіката складає 4 місяці.
За письмовим зверненням на ім’я керівника митниці ДФС експортер отримує бланк(и) сертифікату(ів) для експорту.
Для видачі митницею ДФС сертифіката з перевезення товарів з України за формою “EUR.1” експортер або його уповноважена особа (далі - експортер) повинен пред’явити такі документи:
- заяву, що містить декларацію експортера для видачі сертифіката за формою, визначеною додатком 3а до Угоди (скачати);
- заповнений відповідно до вимог Угоди бланк сертифіката (оригінал сертифіката, дві паперові копії сертифіката);
- документи, що підтверджують походження товарів з України при першій поставці таких товарів до Швейцарії, Норвегії, Ісландії, Ліхтенштейн.
Сертифікат видається безоплатно протягом трьох робочих днів з дня, наступного після реєстрації заяви у митниці Державної фіскальної служби.
Інформація та документи, необхідні для оформлення та заповнення граф сертифікатів:
Методичні рекомендації оформлення та заповнення граф сертифікатів з перевезення товарів з України за формою “EUR.1” (скачати).
Правила визначення походження товарів до Угоди про вільну торгівлю між Україною та державами ЄАВТ (скачати).
Зразок бланка сертифіката з перевезення товарів з України за формою “EUR.1”, затвердженого Угодою про вільну торгівлю між Україною та державами ЄАВТ (скачати).
Приклад заповнення граф сертифіката з перевезення товарів з України формою “EUR.1” (скачати).
Видача сертифіката з перевезення товарів з України за формою “EUR.1” не вимагається у випадках, якщо:
- загальна вартість партії товарів, походженням з України, не перевищує 6000 євро (для отримання преференцій в державах ЄАВТ експортер самостійно декларує походження товарів з України в декларації інвойсі, текст якої наведено в додатку 4а до Угоди);
- в державах ЄАВТ товари оподатковуються за нульовою базовою ставкою ввізного мита Митного тарифу.
Дотримуючись вимог Європейського законодавства, Україна забезпечує належний контроль з метою включення своїх підприємств в загальний список країн, які на сьогодні мають право експортувати продукцію тваринного походження (субпродуктів) та продуктів їх переробки, не призначених для споживання людиною в ЄС відповідно до двосторонніх діючих угод.
Україна включена в список третіх країн, яким дозволено експорт в ЄС вищезгаданої продукції. Станом на 1 грудня, Україна має право здійснювати експорт в країни-члени ЄС продукції 211 українських підприємств, у тому числі: м'ясо птиці та м'ясні продукти; яйця і яєчні продукти; риба і продукти з неї (морського походження); мед та інші продуті бджільництва; технічний казеїн; кишкова сировина; пухо-пір'яна сировина; шкірсировина; добрива і покращувачі ґрунту; корми для непродуктивних тварин; інші субпродукти.
За інформацією асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» у листопаді 2014 року серед товарів, по яких Україна отримала квоти на постачання до ЄС, найбільше було експортовано:
- ячменю – 1,6 тис. тонн, що дозволило використати квоту на безмитне ввезення товару на 9,1%,
- висівки, відходи та залишки кукурудзяні – 120 тонн (використання квоти – 10,2%),
- крохмаль – 99,8 тонн (4,6%),
- глюкоза та сироп з глюкози – 87,7 тонн (2,6%)
- оброблена продукція з цукру – 54,3 тонни (9,1%).
З огляду на активне використання лише кількох квот, відгуки сільськогосподарських товаровиробників щодо нестачі інформації про ринки ЄС, міжнародну сертифікацію та труднощі із пошуком контрагентів,
асоціацією «Український клуб аграрного бізнесу» (УКАБ) та координаторами Інформаційної кампанії «Сильніші разом!» було вирішено провести ряд практичних семінарів для представників регіонального бізнесу та підприємств агропромислового комплексу, які зацікавлені експортувати свою продукцію на перспективні ринки Європейського Союзу. Заходи пройшли 25-28 листопада у трьох містах України (Харкові, Запоріжжі та Львові).
Під час семінарів українські аграрні компанії – потенційні експортери на ринок ЄС – отримали комплексну інформацію та практичні рекомендації щодо інструментів, перших кроків та умов виходу на європейський ринок.
Презентації доповідачів семінарів:
Побудова експортної діяльності на підприємстві при виході на ринок ЄС
Європейські вимоги до якості на всіх етапах ланцюжка формування доданої вартості
Загальні положення з гігієни харчових продуктів
Створення компанії в ЄС. Міжнародні бізнес структури
Процедура та необхідні кроки для виходу на ринок ЄС
Митні процедури. Дозвільні документи для експорту в ЄС. Процедура признання сертифікату походження
Продукція рослинництва: внутрішній та міжнародний ринок – погляд на ЄС
Продукція твариництва: внутрішній і міжнародний ринок - погляд на ЄС
Порядок отримання дозволу на експорт з України до ЄС харчових продуктів тваринного походження
Вимоги до українських підприємств – потенційних експортерів до ЄС
Торговельні відносини з ЄС: тарифні преференції та квоти
Логічним продовженням відповідних семінарів для представників регіонального бізнесу та підприємств агропромислового комплексу, які зацікавлені експортувати свою продукцію на перспективні ринки Європейського Союзу, мають стати безкоштовні консультації з питань експорту товарів до ЄС, які надаватимуться асоціацією «Український клуб аграрного бізнесу» разом із юридичною фірмою «Sayenko Kharenko» та провідними експертами в рамках інформаційної кампанії «Сильніші разом!».
Всі запитання стосовно виведення своєї продукції на ринки ЄС виробники можуть направляти на електронну адресу eu28export@gmail.com.
В максимально стислі терміни запитання будуть опрацьовані кваліфікованими експертами, а відповіді надані виробникам.
Для отримання консультацій у рамах даної ініціативи зацікавленим компаніям у запиті слід надати наступну інформацію:
- назва підприємства,
- основний вид економічної діяльності,
- контактна особа для комунікацій (із зазначенням електронної адреси і мобільного телефону),
- суть питання (максимально конкретно),
- код товарної номенклатури товару (10 знаків), якого стосується запит.
Рекомендуємо ставити запитання максимально конкретно, наприклад, замість «Як вийти на ринок ЄС?» використовувати запитання «Які дозвільні документи необхідні для виходу на ринок ЄС?», «Який рівень тарифного захисту в режимі автономних торгових преференцій» тощо.
Джерело: Український клуб аграрного бізнесу
21 березня 2014 року під час саміту ЄС було підписано політичні положення Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (Преамбула. Стаття 1. Розділи І, II та VII), а 27 червня 2014 року відбулося підписання її економічної частини.
16 вересня 2014 року Верховною Радою України та Європейським Парламентом одночасно було ратифіковано Угоду про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі - Угода про асоціацію).
Водночас Рішенням Ради ЄС від 29.09.2014 № 2014/691/ЄС було внесено зміни до графіку тимчасового застосування торговельної частини Угоди про асоціацію. Згадані положення почнуть тимчасово застосовуватися з 1 січня 2016 року.
Ураховуючи відтермінування тимчасового застосування торговельної частини Угоди про асоціацію, Європейським Союзом було прийнято рішення про продовження дії автономного преференційного торговельного режиму для України (далі - АПТР). Метою зазначених заходів є одностороннє зменшення або скасування митних тарифів СС на товари, що походять з України.
Застосування автономних торговельних преференцій продовжено до 31 грудня 2015 року.
Встановлення АПТР регламентується Регламентом ЄП та Ради ЄС № 374/2014 від 16.04.2014 (додаток 1) щодо скорочення або скасування митних тарифів на товари, що походять з України, а також Регламентом ЄП та Ради ЄС № 1150/2014 від 29.10.2014 (додаток 2), яким вносяться зміни до Регламенту ЄП та Ради ЄС №374/2014.
Рівень одностороннього преференційного режиму ЄС (ставки мит та обсяги тарифних квот), відповідає рівню тарифної лібералізації, передбаченому відповідними положеннями Угоди про асоціацію.
Ставки увізного мита ЄС
Починаючи з моменту введення АПТР ставки увізного мита ЄС встановлюються на рівні, який має діяти в перший рік після запровадження вільної торгівлі між Україною та ЄС (додаток 3).
Детальну інформацію щодо ставок увізного мита ЄС на продукцію походженням з України під час дії АПТР можна отримати скориставшись інтернет ресурсом ExportHelpdesk (exporthelp.europa.eu) розділом Myexport.
Тарифні квоти
Запровадження тарифних квот означає, що окремі українські товари будуть постачатись до ЄС у певних обсягах без справляння увізних мит. При цьому мова йде не про обмеження обсягів імпорту, а лише про те, що імпорт зазначених товарів понад визначений обсяг підпадатиме під загальний режим імпорту, тобто оподатковуватиметься за тими ж умовами, які діють для України сьогодні.
Правила адміністрування тарифних квот регламентуються положеннями статті 3 "Доступ в рамках тарифних квот" Регламенту ЄС №374/2014.
Адміністрування тарифних квот ЄС здійснюватиметься відповідно до статей 308а, 308b і 308с Регламенту (ЄЕС) № 2454/93 (додаток 4), що встановлює правила для реалізації Митного кодексу Співтовариства, та статті 184 Регламенту (ЄС) № 1308/2013 (додаток 5).
Крім того, до кінця 2014 року українські експортери мають можливість використати квоти, які були не в повному обсязі використанні протягом дії автономного преференційного торговельного режиму ЄС для українських товарів (23.04.2014-31.10.2014).
В той же час з 01.01.2015 по 31.12.2015 тарифні квоти на окремі українські товари будуть відповідати рівню тарифної лібералізації, передбаченому в перший рік дії Угоди про асоціацію.
Принцип адміністрування тарифних квот
"перший прийшов - перший обслуговується "
Адміністрування тарифних квот, визначених у додатку І Регламенту ЄС (додаток 6), здійснюватиметься Генеральним директоратом з питань оподаткування Європейської Комісії на основі принципу "перший прийшов перший обслуговується" незалежно від місця ввезення товарів до ЄС.
Правові положення, що визначають порядок управління цими тарифними квотами, містяться у статтях 308а, 308b і 308с Регламенту №2454/93.
Інформація про поточні залишки тарифних квот, які управляються на основі принципу "перший прийшов - перший обслуговується", доступна в режимі он-лайн на відповідному порталі Служби підтримки експорту
(http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/quota_consultation.jsp?Lang=en)
База даних для тарифних квот на веб-сайті EUROPAвідображає баланс по кожній тарифній квоті, які застосовують у даному році, а також минулого року. Сайт також містить деякі інші важливі відомості, зокрема, дату вичерпання конкретної тарифної квоти. Ця інформація постійно змінюється в результаті щоденних операцій. Інформація про веб-сайт EUROPAкоригується ввечері кожного робочого дня і, отже, є актуальною на цей момент. Вона залишається на веб-сайті незмінною до вечора наступного робочого дня.
Cистема імпортних ліцензій
Тарифні квоти, визначені у додатку II Регламенту ЄС (додаток 7), віднесено до компетенції Генерального директорату ЄК відповідального за сільське господарство і розвиток сільських районів і їх адміністрування, здійснюватимуться через систему імпортних ліцензій. Різні регламенти ЄС містяться конкретні положення щодо управління тарифними квотами (в цьому випадку будуть використовуватись положення статті 184 Регламенту (ЄС) № 1308/2013).
У 2015 році при імпорті до СС м'ясної (яловичина, свинина, свійська птиця) та яєчної продукції ліцензування в рамках відповідних річних квот буде розподілено рівними долями щоквартально, по 25% від загального обсягу квоти. Ліцензування імпорту зернових, як і раніше, відбуватиметься на щотижневих засадах, а молочної продукції шляхом розподілення квоти на два шестимісячні періоди.
Правила походження товарів
Підставою для застосування до товарів торговельних преференцій має стати сертифікат походження EUR.1. При цьому, діятимуть правила походження товарів відповідно до Регламенту ЄК № 2454/93 (додаток 8), яким введено в дію імплементаційні положення Митного кодексу ЄС (Регламент Ради № 2913/92). З моменту початку тимчасового застосування торговельних положень Угоди про асоціацію будуть введені в дію правила походження товарів, які передбачені Угодою.
Протягом дії преференційного режиму сертифікати походження EUR.1 будуть видаватися ТПП України та її регіональними підрозділами.
На період дії АПТР ЄС залишає також можливість використання режиму GSP, який діє сьогодні для України та для використання якого необхідно отримати сертифікат "Форми А". Відповідні сертифікати наразі видає ТПП України. Таким чином, за українськими експортерами залишається право вирішувати в рамках якого режиму здійснювати експорт до ЄС: АГГГР або GSP (Генералізована система преференцій).
Експорт з України до Євросоюзу за 10 місяців 2014 року порівняно з минулим роком зріс на 10-12%. "Торговельна частина цієї угоди ще не повністю застосовується обома сторонами. ЄС в односторонньому порядку надає нам торгові преференції, які діють ще з квітня цього року", - повідомив заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України В. П'ятницький.
"Взагалі експорт в ЄС у порівнянні з минулим роком за 10 місяців цього року зріс на 10-12% завдяки цьому. У першу чергу, зростання відбулося за рахунок агропромислового сектору", - заявив В. П'ятницький.
Нагадаємо, за словами П'ятницького, переважна більшість технічних регламентів, передбачених угодою про асоціацію України з Євросоюзом, вже прийняті.
Радник з питань продовольчого законодавства і конкуренції IFC Катерина Онул розвінчала п'ять міфів про експорт молочної продукції в ЄС.
Вона зазначила, що багато хто думає, що вже завтра Україна повезе в ЄС молоко та молокопродукти. За словами Е.Онул, існує п'ять найбільш поширених міфів.
Міф перший: достатньо лише мати ефективну систему управління харчовою безпекою і бути побудованим з нуля. Але, по-перше, на сьогоднішній день Україні ще не надали дозвіл на експорт. По-друге, щоб його отримати, потрібна тісна співпраця Держветфітослужби та приватного сектора. І третє, зараз очікуються результати останньої перевірки САНКО, після якої Україні, можливо, дозволять експорт молочної продукції.
Міф другий: як тільки Україна отримає дозвіл на експорт молокопродуктів, відразу всі підприємства зможуть почати експорт. Думка знову оманлива - тільки перевірені та узгоджені САНКО українські підприємства зможуть почати експорт і отримати євро номера.
Міф третій: можна буде експортувати як сире молоко, так і молочні продукти. Ні, можна буде експортувати тільки молокопродукти, іншого дозволу у нас не буде.
Міф четвертий: в ЄС можна буде експортувати будь-яке молоко, яке пройшло термічну обробку. Європейським показникам якості та безпеки відповідає тільки молоко екстра класу, і продукти тільки з такого молока можуть потрапити на ринок Європи.
Міф п'ятий: щоб потрапити в перелік підприємств експортерів, треба мати сертифікат НАССР. В ЄС від нас вимагають запровадити систему управління якістю та безпечністю харчових продуктів на основі НАССР, однак це не означає, що потрібно отримувати сертифікат.
Інспектори Офісу з питань харчових продуктів та ветеринарії Гендиректорату Єврокомісії з питань охорони здоров'я та захисту прав споживачів (FVO) здійснили верифікаційний візит з оцінки здійснення контролю за виробництвом молочних продуктів, призначених для експорту до ЄС. За результатами візиту Держветфітослужбою отриманий проект звіту та рекомендації щодо поліпшення якості сирого товарного молока та вдосконалення системи державного контролю при виробництві молока і молочних продуктів.
Інспекторами FVO рекомендовано:
- зберігання відповідної інформації в базі даних реєстру ідентифікованих тварин шляхом розробки достовірних тестів з охорони здоров'я тварин;
- застосування на підприємствах процедури відділення (сегрегації) та забезпечення гарантій по використанню тільки сирого молока для продуктів, призначених на експорт в ЄС;
- використання тільки аналітичних методів для визначення загального бактеріального обсімениння і соматичних клітин, визначення активності лужної фосфатази в молоці відразу після пастеризації та проведення аналізу зразків води на підприємствах і господарствах, які виробляють молочні продукти.
У даний час міністерством розробляються коментарі інспекторам ЄС з відповідним планом заходів з імплементації, обліку зауважень та затвердження відповідних нормативних документів.